Dugaan Sebelum Ramadhan

Teks: Azlina Zabha
Malam tadi saya diserang sakit perut yang sangat. Sepanjang malam tidak dapat tidur dengan lena. Menggigit-gigit sakitnya.
Sekali-sekala saya capai tangan suami. Genggam tangan dia kuat-kuat bila sakit tu datang. Ada salah makan ke malam tadi? Saya tak pasti.
Sehingga waktu subuh, keadaan saya masih tak berubah. Masih sakit. Suami buat keputusan untuk bawa saya ke Hospital Pantai Melaka untuk dapatkan rawatan.
Setibanya di hospital, kami menuju ke Emergency Department. Saya dirawat dan dimasukkan air drip serta ubat tahan sakit perut. Sakit sangat.
Doktor bertanya sama ada saya mahu dirawat dengan doktor pakar atau tidak. Saya setuju. Kemudian saya diminta ke tingkat 1 untuk dirawat oleh doktor pakar. Doktor scan perut. Doktor kata semuanya sihat. Saya gastric katanya dan tak perlu admit. Dia berikan ubat untuk seminggu. Jika sakit berterusan, saya perlu berjumpa dengannya semula untuk buat rawatan susulan.
Namun, saya masih sakit sekarang ni. Sekejap-sekejap datang sakitnya. Tapi kuat sangat dirasakan. Macam sakit contraction nak beranak. Bila saya berjalan, sakit perut lagi cepat attack. Sehinggakan saya terpaksa berbaring sahaja. Duduk pun sakit.
Apa pun, semua yang berlaku ni ada hikmahnya. Selepas ini, saya perlu ambil peduli tentang pemakanan saya walau sesibuk mana pun saya.
Waktu makan kena tepat dan yang paling penting, jangan biarkan perut rasa lapar. Setiap sela waktu antara sarapan, makan tengah hari, dan malam, perlu ada snack yang sihat (serat (oats bar), buag-buahan (kurma, epal murah, banyak khasiat, tahan lama), dan sayur-sayuran (brokoli sedap dimakan begitu sahaja bila direbus)).

2 Replies to “Dugaan Sebelum Ramadhan”

  1. Terima kasih cik sutra safa.. tu ler. Akak tak tahan-tahan sangat sebenarnya. Cuma seminggu sibuk berpindah, dan uruskan hal itu ini, sampai terlupa nak makan. Tu yang gastrik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *