Pentingnya Sarapan Pagi

Teks : Azlina Zabha

Imej : Three Bear Breakfast

Nasi lemak sebungkus, makan bersama telur goyang. Memang sedap! Minum pula air teh tarik panas-panas. Rasa-rasa kita mahu menolak atau tidak jika dihidangkan di depan mata menu sarapan sebegini?

Sewaktu saya kecil, sarapan pagi adalah suatu hidangan makanan yang jarang ibu saya tinggalkan. Walau waktu hujung minggu sekalipun. Paling tidak, roti bakar sapu marjerin dan tabur gula di atasnya. Pada masa itu, tidak pernah sehari pun saya terfikir apa perlunya sarapan pagi.

Baik di sekolah rendah, mahupun sekolah menengah, guru selalu ingatkan anak muridnya agar jangan sesekali meninggalkan sarapan pagi. Bila ada yang tumbang; pengsan waktu perhimpunan pagi, memang perkara pertama ditanya adalah tentang pengambilan sarapan pagi. Jadi apa pentingnya sarapan pagi?

Breakfast can be good for waistline too, research shows those who eat breakfast are less likely to be overweight and more likely to be within their ideal weight range compared with breakfast skippers.  If you skip breakfast, you’re more likely to reach for high sugar and fatty snacks mid-morning.  

(Diambil pada 16Jun2014, 8.00 malam dari http://www.shakeupyourwakeup.com/content/why-breakfast-important-1)

Merujuk kepada laman web di atas, sesiapa yang bersarapan pagi jarang mengalami masalah berat badan. Jika kita meninggalkan sarapan pagi, selang masa untuk ke waktu makan tengah hari, kita akan cenderung mengambil makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi dan makanan berlemak. Saya ada dengar juga di radio, ada seorang pendengar memberi saranan agar kita semua ambillah sarapan pagi untuk kurus sebab ia berkesan padanya dalam menurunkan berat badan.

Waktu yang dicadangkan untuk sarapan pagi
Dalam waktu dua jam selepas kita bangun dari tidur. Kenapa sarapan pagi dipanggil breakfast? Ini kerana kita sudah semalaman tidur dalam keadaan tidak makan dan tidak minum. Jika kita tidak bersarapan, apa bagaimana kita ingin melalui hari kita dengan penuh bertenaga dan dengan mood yang baik?

Menu sarapan terbaik
Bersarapanlah dengan makanan yang tinggi protein. Tinggi protein bukan bermaksud menolak makanan lain yang mempunyai karbohidrat dan sebagainya, tapi lebihkanlah pengambilan protein. Telur ayam adalah salah satu menu makanan yang tinggi kandungan proteinnya.

Menu sarapan jimat masa dan wang
Air bancuhan panas-panas suam kesukaan kita. Positifkan diri kita, fikirlah apa minuman yang kita suka untuk mencipta mood pagi yang indah. Mungkin milo kosong; tanpa gula, tanpa susu pekat. Mungkin juga Nescafé dengan susu segar dan sedikit gula. Kopi-O kurang gula ataupun air suam kosong dengan tujuh biji kismis dan tiga biji kurma.

Sarapan di mana
Mana-mana yang memudahkan kita. Saya cadangkan, bangun tidur teruslah panaskan air di dapur. Siapkan diri dan terus ke dapur semula untuk bersarapan. Paling lama ia hanya mengambil masa 15 minit sahaja. Luangkan masa sedikit untuk bersarapan.

Setakat ini sahaja. Kita buat kajian sendiri ke atas diri kita. Hari yang dimulakan dengan sarapan, dan hari kita tanpa bersarapan pagi. Kemudian, cuba pula kita bersarapan dengan kadar sedikit dan bersarapan dengan makanan yang banyak. Bagaimana cara pemakanan kita selepas kita bersarapan yang berat-berat dan bagaimana pula cara pemakanan kita seharian jika kita bersarapan ala kadar.

Selamat bereksprementasi dengan diri sendiri. Seronok bila kita sudah mula bersarapan, kita akan sentiasa ingin bersarapan tanpa gagal setiap hari. Percayalah! Jika rasa menu pilihan kita agak membosankan, carilah di  internet, ada lambakan pautan yang menyediakan resepi sarapan yang menarik dan mudah untuk disediakan. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *