Nenek Semakin Lemah

Teks: Azlina Zabha
Semalam dapat berita dari Batu Pahat, keadaan nenek makin lemah. Kami sekeluarga bergegas balik ke kampung.
Kami bertolak dari Melaka pada pukul 5.15petang. Saya teringatkan nenek suka makan ayam KFC. Sesampai sahaja di Batu Pahat, kami terus pergi KFC dan beli Burrel Spicy Chicken (21 ketul). Sengaja beli lebih, sebab tak tahu ada berapa orang di rumah nenek nanti.
Tiba di rumah, saya terus buka pintu, dan terus mendapatkan nenek. Saya salam nenek. Tangan nenek panas. Saya bertanyakan padanya, “Atuk demam ke? Panas badan atuk ni,”. Nenek jawab, “Entahlah… memang macam ni.”
Dia menjawab sambil memejamkan mata….
Pada malamnya, kami adik beradik termasuk suami, cuba mengangkat badan nenek supaya dia lebih selesa baring. Sentuh badannya pun dia rasa sakit yang amat. Sekarang nenek dah tak boleh bangun sendiri langsung. Terbaring sahaja. Emak yang suapkan bubur untuk nenek. Dua tiga hari ni, dia banyak tidur.
Kami sebak melihat keadaannya. Saya dan suami balik ke Melaka malam tadi juga, kerana kami bekerja hari ini.
Sepanjang hari di sekolah, saya asyik teringatkannya. Semalam tak sempat nak minta maaf. Rasa kelu betul lidah. Harap sempat jumpa nenek lagi.
Agaknya, bila kita dah tua nanti, siapa yang akan menjaga kita? Bagaimana keadaan kita? Sihat walafiatkah kita?
Umur nenek 85tahun. Dia prihatin orangnya semasa dia sihat. Tidak pernah tinggal minum susu, rajin solat dan baca al-quran. Suka membaca majalah-majalah ilmu. Dia juga suka menulis diari sampaikan dia selalu gertak kami, jika kami nakal, dia akan menulisnya dan mengadu kepada pakcik kami (satu-satunya anak lelaki nenek). Dia juga guru mengaji kami adik-beradik. Dia juga ajar kami supaya berjimat cermat. Dia sayang kami. Dia…sakit sekarang..
Ya Allah.. ampunilah dosanya.. dosa kami.. permudahkanlah jalan baginya.. jalan kami… sihatkanlah dirinya..diri kami..
***Updated!!!***
Alhamdulillah, nenek sudah boleh bercakap. Kami sekeluarga lega mendengar berita ini. Kak Linda memberi saranan agar beri nenek minum Ensure Plus. Nenek diberi minum Ensure Plus berperisa coklat.
Kami berharap agar nenek terus beransur sihat dari semasa ke semasa.  Amiiin.

Puding Roti Kukus

Teks: Azlina Zabha
Foto : Azlina Zabha

Sebenarnya ini baru kali ke empat saya membuat Puding Roti Kukus. Kali ini, saya tukarkan kismis dengan kurma. Rasa macam tak berapa kena sebab pudingnya dah manis, ditambah dengan kurma yang sangat manis. Tapi, bolehlah… Saya mengulang-ulang makan puding ni. Berhari-hari. Sampailah tiba malam tadi, lupa nak masuk peti ais sebab terlampau mengantuk.

Bila pagi tadi, tengok puding roti ni masih berbaki, saya jadi sedih. Haih. Takpelah. Just let it go.

Petang ni nak buat lagi, kali ni nak campurkan dengan Krimer Jagung pula. Guru Pembimbing saya, Puan Eshah kata sedap jika tambahkan bahan ni. InsyaAllah petang ni saya buat.

Resepi? Nanti saya kongsikan dengan kalian ye. Senang je. Lebih kurang sama dengan apa yang kamu semua cari di enjin pencarian.

***Updated!!***

Resepi Puding Roti Kukus

Bahan-bahan
1 tin susu cair
3 sudu susu pekat manis
4 sudu gula
1 sudu kecil cecair perisa Vanilla
4 keping roti (setiap satu dipotong empat)
2 biji telur
2 sudu mentega
Sedikit kismis (pilihan)
5 sudu krimer jagung (pilihan – p/s: saya belum cuba lagi letak jagung ni)

Cara-cara
1. Kacau telur dan gula. Campurkan susu cair, susu pekat manis, jagung dan perisa vanilla. Kacau hingga sebati.
2. Sapukan loyang dengan mentega.
3. Sapukan mentega selebihnya pada permukaan roti yang telah dipotong. Susunkan di dalam loyang.
4. Tuangkan campuran (1) tadi ke atas roti yang telah disusun di dalam loyang tadi.
5. Taburkan kismis.
6. Kukus sehingga 45minit.

Selamat mencuba!

Zikrullah Tenangkan Hati

Teks : Azlina Binti Zabha
Foto : Azlina Binti Zabha

 

Sekarang ni adalah waktu rehat untuk murid-murid sekolah saya. Rehat untuk murid Tahap 1 ialah pada pukul 9.40 pagi hingga 10.05 pagi. Manakala murid Tahap 2 waktu rehatnya pada pukul 10.05 pagi hingga 10.35 pagi.
 

Setiap kali bulan Ramadhan tiba, murid-murid tetap pergi ke kantin. Tetapi aktiviti makan dan minum dibekukan dan diganti pula dengan berzikir beramai-ramai. Bergema bunyinya hingga ke kelas saya. Kebetulan kelas berdekatan dengan kantin.
 
Sayup-sayup kedengaran mereka semua melaungkan zikir. Murid yang suci dan tiada dosa. Rasa tenang walau hanya mendengarnya. Kadang-kadang rasa sebak pun ada.

Tukar Timing Belt

Teks : Azlina Binti Zabha
 
 
 
Hari ini saya bercadang untuk  servis MB kesayangan saya. Kali ni saya betul-betul lewat servis kereta. Kilometer sepatutnya 57069km. Tapi sekarang dah 58384km.
Selesai sahaja waktu persekolahan, saya terus ke GT ONE AUTOCARE SDN BHD (berhampiran Taman Merdeka) Proton Service Center. Tiba di kaunter, saya dilayan baik oleh pekerja di situ.
“Puan hantar servis di mana sebelum ni, puan?”
“Ming Hong Motor Batu Pahat,”
“Aik, kilometer dah 55k lebih ni,”
“Ha ah. Saya selalu bawa jauh kereta ni. Berulang Batu Pahat – Melaka masa suami saya belum dapat kerja di sini. Setiap minggu saya balik Batu Pahat,”
Haa.. panjang lebar saya terangkan. Dia tak tanya pun kenapa. Huuu.
“Ok puan, bila dah hampir 60000km ni, timing belt kena tukar ni. Minyak gear dah tukar? Spark plug?”
“Haaaaa?? ”
Nampak sangatlah saya tak berapa tahu sangat hal kereta ni. Kali terakhir saya servis kereta, major service. Suami saya yang uruskan.
“Kejap, saya call suami saya. Dia yang uruskan haritu,” keluar peluh gajah. Panik kejap. Selepas saya telefon suami, saya telefon pula pihak Ming Hong Motor untuk minta penerangan tentang major service yang telah dibuat pada 5 Disember 2012.
Lain semuanya dah tukar. Tinggal timing belt sahaja belum tukar. Dia buat price quotation dan booking mechanic untuk hari Sabtu hujung minggu ni.
Tengok price, ternganga sekejap. Harga penukaran Timing Belt Savvy dan segala perkakasan yang diperlukan, menjangkau RM1030. Campur servis, dalam RM1230. Oh My Golf!
T_T pasrah. Manalah saya tahu. Ingatkan minor servis je. Sekali tu dah sampai masanya kena tukar timing belt. Suami cakap, penting tu kena tukar. Bahaya kalau tak tukar.
T_T lagi sekali muka pasrah. Telan air liur dua tiga kali.
Ingat ye semua, bila kilometer kereta kita sudah menjangkau 60000km, kita perlu sediakan sejumlah duit untuk penukaran timing belt.
Baiklah. Sampai di sini sahaja. Dah sampai waktu berbuka ni. Selamat berbuka semua~

Cara Fikir Positif

Teks : Azlina Zabha

Apa kata pagi ni kita mulakan hari kita dengan gambaran mental yang baik-baik sahaja. Gambarkan sesuatu yang seronok dan menggembirakan bakal berlaku, gambarkan apa yang diusahakan mencapai kejayaan, dan gambarkan perkara yang sangat sukar kita lalui hari-hari menjadi sangat mudah bagi kita.

Jika kita menggambarkan perkara yang tak berapa baik, ia akan mengongkong diri kita sendiri. Padahal tidaklah seteruk yang kita gambarkan atau sangkakan. Buat penat akal fikiran kita je kan?

Jadi, tarik nafas. Gambarkan sesuatu yang positif. Senyum. 🙂

(Input daripada Motivasi Pagi TV3, Jumaat, 12 Julai 2013)

Dugaan Sebelum Ramadhan

Teks: Azlina Zabha
Malam tadi saya diserang sakit perut yang sangat. Sepanjang malam tidak dapat tidur dengan lena. Menggigit-gigit sakitnya.
Sekali-sekala saya capai tangan suami. Genggam tangan dia kuat-kuat bila sakit tu datang. Ada salah makan ke malam tadi? Saya tak pasti.
Sehingga waktu subuh, keadaan saya masih tak berubah. Masih sakit. Suami buat keputusan untuk bawa saya ke Hospital Pantai Melaka untuk dapatkan rawatan.
Setibanya di hospital, kami menuju ke Emergency Department. Saya dirawat dan dimasukkan air drip serta ubat tahan sakit perut. Sakit sangat.
Doktor bertanya sama ada saya mahu dirawat dengan doktor pakar atau tidak. Saya setuju. Kemudian saya diminta ke tingkat 1 untuk dirawat oleh doktor pakar. Doktor scan perut. Doktor kata semuanya sihat. Saya gastric katanya dan tak perlu admit. Dia berikan ubat untuk seminggu. Jika sakit berterusan, saya perlu berjumpa dengannya semula untuk buat rawatan susulan.
Namun, saya masih sakit sekarang ni. Sekejap-sekejap datang sakitnya. Tapi kuat sangat dirasakan. Macam sakit contraction nak beranak. Bila saya berjalan, sakit perut lagi cepat attack. Sehinggakan saya terpaksa berbaring sahaja. Duduk pun sakit.
Apa pun, semua yang berlaku ni ada hikmahnya. Selepas ini, saya perlu ambil peduli tentang pemakanan saya walau sesibuk mana pun saya.
Waktu makan kena tepat dan yang paling penting, jangan biarkan perut rasa lapar. Setiap sela waktu antara sarapan, makan tengah hari, dan malam, perlu ada snack yang sihat (serat (oats bar), buag-buahan (kurma, epal murah, banyak khasiat, tahan lama), dan sayur-sayuran (brokoli sedap dimakan begitu sahaja bila direbus)).